Hemma Semester

 
Sista dagarna fick det bli hemmasemester med ett besök på klockargården i Grödinge.
Här har de alla möjliga goda våfflor.
Jag tog självklart våffla med stenbitsrom, Lassie och Lena tog en traditionell våffla med sylt, bär och grädde och Patrik tog en våffla med skagen.
 
Verkligen värt ett besök om ni inte har varit där tidigare.
https://www.klockargardensvaffleri.se/
 
(null)
 
Hur märker man att barnen har blivit stora......? Bland annat märker man att de inte vill hänga med på aktiviteter och semestrara som tidigare. Det gäller att locka med något bra!
 
Och medan vi åt våfflor så åkte Elias och Viggo med kompisar till Göteborg, för att se Bajens match mot Göteborg. De åkte tidigt på morgonen och kom hem vid 1 på natten.
 
(null)
 
Under den här semestern så har Lassie och jag besökt Bruksmuset som vi har här i Tumba.
 
https://www.tumbabruksmuseum.se/
 
Här kan man få en inblick i vårt sedeltryckeri och hur man gör papper, men även hur man levde i brukssamhället förr i tiden.
 
(null)
 
Vi har en gång i tiden haft ett bryggeri i Tumba och där kunde man köpa drickan "Tumba Special" som numera finns att köpa på Bruksmuseet och på Hågelby. Väldigt god!
I bruksområdet finns även ett café och en liten butik där man kan köpa sovenirer, vykkort och tablettaskar med bruksmotiv.
 
(null)
 
Här är skolsalen (i miniatyr) som fanns i bruket (från mitten av 1800-talet).
(null)
 
...och lärarinnas bostad låg intill skolsalen på den tiden.
 
(null)
 
Här är bruksområdet:
(null)
 
(null)
 
Det finns även en byggnad där man kan se brandförsvaret förr.
 
(null)
 
Efter vår rundvandrig i bruket så tillagade vi Viggos Gös som han fick under fisketuren.
Väldigt god och kul att smaka på hans fångst.
Han själv valde att äta på Mc Donalds.
 
(null)
 
Igår fick jag för mig att testa att göra en pina colada själv och efter tre försök så fick jag till smaken från båtresan (alla dessa glas drack inte jag)
 
(null)
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: