Salzburg

Ut och resa med jobbet. Konferens med studiebesök på Porsche med jobbet.

(null)

Vi flög ner mot Munchen i Tyskland för att sedan åka buss till Salzburg i Österrike. Bussresan tog ca 2 timmar, lika länge som flygresan.

Vi bodde en natt på Arlanda då flyget skulle avgå kl 6 på morgonen. Så klockan ringde vid 4 på fredag morgon och då var det dags att lämna in väskan och checka in.

När vi landade i Munchen så var vår buss försenad. I väntan på den fick vi varsin kringla. När vi kom fram till Salzburg åkte vi direkt bort till Porsche för att lyssna på föredrag och lära känna personerna som jobbar där. Vi fick även en lunch som verkligen var minimalt liten.

(null)

När vi sedan skulle promenera mot hotellet med en guide för att även få en sightsingtur i stan så hade guiden missuppfattat mötesplatsen. Han stod på vårt hotell och väntade medan vi var på andra sidan av stan så det blev en tur för att leta upp honom, men sedan så blev det guidning och det var verkligen en intressant och fin stad.

Mozart föddes i detta hus.

Det var här Albert Einstein knäckte relativitetsteorin.

(null)

Vårat hotell, Sheraton Grand. Så fint och fräscht. Bra mat och trevlig personal.

När sightsingen var slut så fick vi äntligen checka in på hotellet och sedan bege oss ut på stan för att äta. Alla var rejält hungrig efter ett dygn med minimalt med mat, så i stort sett alla beställde varsin en schnitzel och restaurangens egengjorda potatissallad. Väldigt mycket och väldigt gott!

Dagen efter blev det frukost och sedan delades vi in i grupper för att vara med i en fototävling.
Vi fick till några bra foton.

Blev en del andra foton också.

(null)

På hotellet delade jag rum med min kollega Åsa.

På kvällen hade hela företaget gemensam middag på en äkta Österrikisk restaurang.
Den här middagen blev det ingen schnitzel men däremot Österrikisk öl och kycklingsallad.

På söndagen besökte vi Saltgruvan och spenderade nästan 2 timmar i gruvan som låg under Österrike och Tyskland, så denna resa var jag i Tyskland tre gånger, när vi landade, i gruvan och när vi åkte hem. I gruvan fick vi åka "gruvtåg", båt och rutchbana.

Härlig stad med fin omgivning.
Vi skulle egentligen besökt Untersberg med linbana men eftersom vädret var lite ostadigt så blev den turen inställd.