Tack Zara!

 

Zara Larssson – vilken tjej – grym på att sjunga men grym på att uttrycka sig. Man kan knappast tro att hon bara är 17 år. Jag lyssnade på ”Sommar i P1” då Zara sommarpratade.

 

 

Många känslor som dyker upp när man hör Zara. Jag själv kände en klump i magen och backade tillbaka några år i tiden, då ett av mina barn blev utsatt för ett övergrepp av en nu fd vän till familjen.
Mitt barn blev offer för någon annan.
En man som förgrep sig på mitt barn, i vårt hem.
 
 

Jag är glad att mitt barn berättade detta för mig.

Jag är glad att mitt barn anförtrodde sig till mig.

Jag är glad att mitt barn litade på mig.

 

 

Tiden var fruktansvärd och jag var den som skulle försöka tänka klart i allt detta samtidigt som jag skulle backa upp mitt barn, ta hand om hus och hem och jobba.

Jag ringde nog runt till alla instanser i hela Sverige för att få hjälp, som Rädda barnen, Brottsofferjouren, polisen.

 

 

 

Vad hade egentligen hänt…?

Det som inte ska hända...!

Det som inte får hända...!

 

 

Det sjuka är att man hela tiden försöker hitta orsaker, ta på sig skulden. Hade jag kunnat gjort något annorlunda, så att detta aldrig inträffade. Hade jag kunnat sluta tidigare från jobbet den dagen? Vad hade denna man för rätt att göra som han gjorde? Hade jag kunnat hjälpa mitt barn mer än vad jag gjorde under denna period? Jag kände och känner fortfarande stor skuld till att detta inträffade, att jag inte kunde skydda mitt barn, varför vet jag inte...men jag är ju kvinna.

 

Vi valde att polisanmäla, även om detta ledde till många polisförhör och en jobbig rättegång då mitt barn fick gå igenom detta övergrepp om och om igen.

 

 

Jag är stolt över att mitt barn är så stark.

Jag är stolt över att mitt barn har många vänner omkring sig.

Jag är stolt över att mitt barn har styrka i att inte längre känna någon skam och skuld i det som hände.

 

 

Helt rätt det som Zara pratar om, kvinnohat föder manshat.

Kvinnohat leder till misshandel, våld, våldtäkter, förföljelse, hot och att kvinnor tvingas jämföras med andra kvinnor.

Manshat dödar ingen, skadar ingen, manshat är inget samhällsproblem.

Manshatet är en förkortning för ett hat mot machokulturen och patriarkatet - inte ett hat riktat mot män som individer, men...

 

 

Jag kommer alltid att vara misstänksam mot män, som jag möter på gatan.

Jag kommer alltid att se på en man, som att han kan begå ett övergrepp.

Jag kommer alltid vara misstänksam mot män, för att skydda mina barn och mig själv.

 

Delar även denna läsvärda länk:

 

Läsvärt

 

 

 



Kommentarer
Postat av: B

<3

2015-07-29 @ 08:20:56
Postat av: H

<3<3<3

2015-07-29 @ 10:02:22
URL: http://nouw.com/alenskog
Postat av: Boel

Hennes sommarprat var helt fantastiskt!
Så sant som hon säger, och som du skriver.
Jättebra inlägg! <3

Svar: Tack Boel <3
Åsa A

2015-07-29 @ 10:52:12
URL: http://musicwithboelish.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: