Måndag den 31 augusti

Nu har jag infört stjärntavlan igen. Håller på att bli galen på de två yngsta som retas och bråkar med varandra hela tiden. Viggo är i trotsåldern, skriker och grinar så fort han inte får som han vill och Elias är i retstickeåldern. Retas otroligt mycket med Viggo som då skriker för fullt. 
Igår var en extremt jobbig dag och tillslut tjatar och gnäller man bara på dem, ingen rolig stämning.
Så när de somnade åkte jag till Maxi och köpte små klistermärksstjärnor och har gjort en lite tavla där de har varsin sida och där de får klistra sina stjärnor som belöning och man kan ta bort stjärnor om de bråkar eller tjafsar.
I morse när de vaknade berättade jag om stjärntavlan och Elias blev eld och lågor och var hur duktig som helst. Han retades inte ett dugg med Viggo på morgonen och hjälpte tom honom med att klä sig så att han också skulle få lite stjärnor.  

När de samlat tillräckligt många stjärnor så ska de få välja vilken aktivitet de vill göra, som badhuset, se på fotbollsmatch, gå på bio.

Viggo är lite för liten att förstå stjärntavlan för han bryr sig inte riktigt om man ”hotar” med att ta bort en stjärna, då gråter han nästan mer. Men trotsåldern går ändå att lirka sig igenom, värre är det när Elias retas med Viggo och liksom inte får stopp på det själv.

Nu ikväll var Elias och hans kompis på simskola för andra gången. De fick simma i stora bassängen, både på mage och rygg (med simdynor) och hoppa från pallen på det djupaste. Sen fick de prova och simma i lilla bassängen utan simdynor och det gick riktigt bra. De märkte ganska snabbt att de sjunker när de slutar med simtagen. Duktiga killar!



Så här blev trappen med mina nyinköpta krukor. Elen är dragen i förrådet och vindskivorna är på plats men omålade.




Min mobilladdare har gått sönder så nu måste jag ladda mobilen genom datorn, hur jobbigt som helst för det går mycket långsammare och batteriet blir aldrig fullladdat. Nu funderar jag på att köpa en ny laddare eller en ny mobil. Emil köpte en ny mobil igår, supercool, och då märkte jag att min ett år gamla mobil är uråldrig.
Han köpte en Nokia med pekskärm och när man vänder mobilen stående eller liggande så följer skärmen med. Massa finesser på den som man säkert inte kommer att använda men som sagt cool.